Mit várhat egy cég a Mindfulness programtól?
A Mindfulness egy olyan tudatos jelenléten, éberségen alapuló technika, melynek segítségével friss, nyugodt, ítélkezésmentes, állapotot érhetünk el. Teret tudunk létrehozni a tapasztalataink és az azokra adott érzelmi, verbális és fizikai reakcióink között.
A módszert dr. prof. Jon Kabat-Zinn dolgozta ki a hetvenes években a Massachusettsi Egyetem Orvosi Központjában.
Egy rendhagyó asszociációval szeretném nagyon leegyszerűsítve megfogalmazni, mit várhat egy szervezet, ha munkavállalói, mindfulness tréningen vesznek részt. A példa Mario Puzo világhírű Keresztapa c. regényéből való.
Hogyan kerülhet egy leírásba a világ egyik legismertebb filmje a Keresztapa és a Mindulness mint meditáción és kognitív tudományon alapuló módszer?
Az asszociáció a következőkön alapul. Elhangzik egy jó ismert mondat, amiben a sikertelen merénylet kivitelezője próbálja megnyugtatni az áldozat, a Don forrófejű fiát és lebeszélni egy maffiaháború kirobbantásától:
"ez nem személyes ügy, hanem üzlet"
Ha megnézzük ezt kicsit analitikusabban, arról van szó, hogy egy üzleti típusú problémára ne a hirtelen automatikusan feltörő személyes érzelmei által vezérelt választ adjon.
Az üzleti életben rengeteg olyan szituáció van, amikor egy csapat közös cél felé törekvését pontosan azok a
- személyes ellentétek,
- benyomások,
- előítéletek,
- felesleges aggodalmak,
- a múlton, korábbi kudarcokon vagy sérelmeken való rágódás,
- magánéleti problémák,
- általános bizonytalanság,
illetve mindezek szinergikus hatása által kiváltott,
zavaró érzelmek vezérlik. Meghatározva munkavállalók, cselekedeteit, döntéseit,
kommunikációs stílusát.
A mindfulnessben ezt hívjuk autópilóta vagy cselekvő üzemmódnak, ami nélkülözi azt a rátekintő tudatosságot, amit a program által elsajátítható látásmód jelent.
Létrejön egy tér a mindennapi mozinkban megélt tapasztalataink és a rájuk adott reakciók között.
Tudatosan lesznek képesek
- felismerni, mi történik bennük,
- milyen érzések keletkeznek,
- reagálni,
- elválasztani az érzelmeket és a célszerűséget
- megkülönböztetni a gondolataikat a tényektől
- és hatékonyan kommunikálni,
- nyugodt maradni stressz vagy extrém helyzetben
- és racionálisan dönteni
Hátrahagyva, a valójában mindenki számára egyértelműen múlandó zavaró érzelmek jövő menő benyomásait.
Az eredmény:
- hatékonyabb együttműködés,
- személyeskedések nélküli meetingek, projektek,
- együttérzés és tolerancia szint növekedés
az egyének, rajtuk keresztül a csoportok és végső soron a vállalat reziliencia szintjének erősödése.